Her er du: Forsiden » Vores Markedsfokus » Medier » Radio

Radio

Gallup Radio afdækker viden til brug for de danske radiostationer.

Dette gælder både den officielle radiomåling, Gallup Radio-Meter og Gallup Lokalradio Index, såvel som TNS Gallups specialanalyser, hvor vi bl.a. leverer viden om kampagneerindring, lytternes musikpræferencer, lytternes commitment samt vurdering af forskellige radiostationer.


Gallup Radio-Meter og Gallup Lokalradio Index
 
Danskernes radiolytning måles løbende i en kombination af en elektronisk måling, Gallup Radio-Meter, samt en telefonbaseret måling, Gallup Lokalradio Index.

Gallup Radio-Meter indeholder informationer om danskernes radio-lytning til de landsdækkende radiostationer, mens Gallup Lokalradio Index indeholder informationer om danskernes radiolytning til de lokale radiostationer.

I Gallup Radio-Meter foreligger lytningen for de landsdækkende radiostationer. Lytningen kan ses på minutniveau, samt på program- og spotniveau. Lytningen registreres automatisk ved, at de radiostationer, som er med i Gallup Radio-Meter, har sat en kode på deres signal, som ikke er hørbar for det menneskelige øre, men som kan identificeres af elektroniske målere, PPM’er, som et panel går med hver dag. Panelet består af 750 dagligt rapporterede personer, som er repræsentativt fordelt i hele landet. Lyttertallene i Gallup Radio-Meter indsamles én gang i døgnet af TNS Gallup og dagen efter foreligger der foreløbige lyttertal for den foregående dag, mens de endelige lyttertal foreligger tre dage efter.

Gallup Lokalradio Index måler lytningen for lokalradiostationerne i Danmark og indsamles ved hjælp af telefoninterviews. Lytningen kan ses ned på kvarters niveau og indeholder informationer om danskernes radiolytning i går, nedbrudt på tidspunkter, steder og radiostationer. Universet for Gallup Lokalradio Index er personer 12 år eller ældre. På årsbasis indgår der 16.000 godkendte interviews og der foreligger rullende halvårslyttertal hvert kvartal.

Udover de daglige og ugentlige lyttertal, giver både Gallup Radio-Meter og Gallup Lokalradio Index mulighed for en langt mere nuanceret analyse af radiolytningen og lytterne. Der kan findes svar på, hvem der lytter, hvor længe der lyttes, hvor og hvornår på døgnet der lyttes. Derudover kan lytterne beskrives ud fra en lang række baggrundsvariab-le.
 
Gallup Radio-Meter rapporteres i InfoSys, mens Gallup Lokalradio Index rapporteres i SuperNova. Begge indeholder detaljeret viden, der bl.a. kan bruges til:

  • Lytterne til radiostationerne
  • Programplanlægning og -evaluering
  • Spotplanlægning og –evaluering
  • Salg af radioreklamer
  • Annoncørers og reklamebureauers planlægning og køb af reklamekampagner i radioen

Kontakt

headphone.jpg

Trine Nielsen
Senior Research Executive

T: +45 39 27 27 27
E: radio@tns-gallup.dk

 

Pressemeddelelser

Hver onsdag udgiver TNS Gallup en pressemeddelelse med informationer om radiolytningen til de landsdækkende radiostationer fra den forgangne uge, baseret på Gallup Radio-Meter.

4 gange om året (i januar, april, juli og oktober) udgives endvidere en pressemeddelse med informationer om radiolytningen til de regionale og lokale radiostationer, baseret på Gallup Lokalradio Index.